25 rokov pekného dizajnu

Designer-um, Designer-shop a Výroba Macc. Pred dvadsiatimi piatimi rokmi začala naša Marcela Kisteleki Švrčková s podnikaním v oblasť dizajnu. Približne tisícšesťsto zariadených interiérov a viac ako dvetisíc nakreslených návrhov. Čo prináša jej činnosť, a čo ju teší na svojej práci nám odpovie v nasledujúcom rozhovore.


1. Designer-um oslavuje v júni 25 rokov, má teda za sebou dlhú cestu, akoby sa dala v niekoľkých vetách opísať táto cesta?

Ako si už spomenula firma má už 25 rokov, začala som ako študentka, veľmi ma to v tom období bavilo a zároveň ma nenaľakalo, že je to na tú dobu dosť nepoznaná cesta. Začínala som ako správna podnikateľka s požičaným kolkom na živnostenský úrad a bicyklom, takže také sú začiatky a samozrejme nechýbal náboj, chtíč a nadšenie. Popritom som si dokončila vysokú školu, aj keď to nevyzerá jednoducho z môjho pohľadu to boli krásne časy, objavovanie niečoho nového, čo trvá až doteraz, a tiež cesta ako poznať veľa ľudí, ktorí ma motivujú.

Toľko k začiatkom, a samozrejme aj v priebehu fungovania boli aj ťažké časy a bolo ich dosť, je pravdou že som aj vyhorela, ale to sa stáva každému človeku a som za to vďačná. Neskutočne ma to reštartovalo, takže som znova objavila čaro práce a utužilo to neskutočne aj pracovné vzťahy, ktoré sú vo firme veľmi dobré a priateľské.

V súčastnosti sme sa rozrástli na tri samostatné segmenty, ktoré vznikli z našej potreby a potreby klientov. Interiérové štúdio- návrhárska, kreatívna časť firmy, potom predajňa Designer – shop, ktorú pozná veľa Šaľanov a ktorá tiež prešla nejakou tou transformáciou. Nájdete v nej interiérové doplnky, nábytok, aranžmány, tiež tieto produkty nájdete na našom internetovom obchode, ktorý vznikol pre ľudí, ktorí nemajú čas chodiť do obchodu a v neposlednej časti je to aj výroba nábytku, Výroba Macc, pre ľudí, ktorí nemajú záujem o návrh, ale len o výrobu nábytku, ktorý vieme vyrobiť priamo na mieru.

2. Kto sú vaši klienti?

Sú to lúdia, ktorí prišli za nami s dôverou. Pretože, to čo deje počas navrhovania je veľmi osobné, zodpovedné. Vážim každého klienta, ktorý k nám príde, pretože každý nás niečo učí svojimi požiadavkami. Každý klient je individuálny a berieme to ako výzvu. Vždy sa snažíme prispôsobiť požiadavkám a predstavám klienta a hlavne ich naturelu, aby sme to čo v nich je prirodzené vložili do interiéru, ktorý im bude slúžiť, aby sa tam cítili komfortne, aby sme vytvorili miesto kam sa radi vracajú a tam kde prežívajú krásne a šťastné vzťahy.

Naši klienti sú z celého Slovenska aj mimo Slovenska, niektorí sa k nám pravidelne vracajú a máme s nimi vytvorený dôverný vzťah často priateľstvá.

Čo sa týka klientov v predajni, tak tam chodia pravidelne ľudia potešiť si srdiečko, a niekedy majú výčitku, že si u nás nič nekúpia, ale aspoň nám nosia dobrú energiu.

3. Tvoja práca interiérového dizajnéra spočíva v zručnostiach estetických, technických, manuálnych a tiež "detektívnych" ak musíš pátrať po "krásnych veciach", ktorá ťa baví najviac?

Práca dizajnéra je skutočne zaujímavá, pretože je pravda, že musíme zvládať všetky tie zručnosti. Kým vznikne pekný interiér je za tým veľmi veľa úsilia viacerých ľudí, pretože to nie je „sériová výroba“, ale vždy individuálny prístup k individuálnym potrebám. Pretože ak sa jedná o atypický interiér je skutočne dôležité, pochopiť, čo klient očakáva, treba to zvládnuť po technickej stránke, pričuchnúť jednotlivým remeslám aby človek vedel riešiť takzvaný dizajn konštrukčného detailu čo je trošku odbornejší výraz, ale pre mňa veľmi dôležitý, pretože musí do seba všetko perfektne zapadnúť, a dobrý interiér je práve o detailoch.

Milé pomenovanie, že práca detektíva, v podstate áno, hľadám. Veľa krát máme náročných klientov, ktorí sami nevedia čo chcú, tak musíme pátrať.

Navrhovanie interiérov je vždy veľký projekt, ktorý má svoju hodnotu, pretože tak, ako má pre niekoho hodnotu značkové oblečenie, tak sú ľudia, pre ktorých má hodnotu kvalitný interiér a kvalitným interiérom sa nemyslí možno iba použitie kvalitnejších, ekologickejších materiálov kde prichádza do vstupu hmat, čuch a vizuálny efekt, ale sú to aj nejaké doplnky a nadčasovosť. Pre každého človeka má hodnotu ten priestor v ktorom zažíva s rodinou pekné chvíle, odpočívať, regeneruje a preto je doňho ochotný aj investovať.

Pri mojej práci ma najviac bavia emócie, napríklad pri návšteve daného priestoru, napätie ako to dopadne, neskôr ako sa to rodí a pomaly realizuje až po samotné odovzdávanie. Naši klienti sa často nechávajú prekvapiť a my im tak môžeme odovzdať interiér až vo fáze, že im zapálime sviečky. Teda pripravíme všetko až do detailov zapálenia sviečok. Tieto realizácie milujem, je to úžasné.

4. Čo sa týka predajne Designer-shop, čím je v Šali špecifická a jedinečná?

Predajňa nemá 25 rokov, vznikla neskôr a vznikla kvôli potrebám klientov, potrebám realizácie na kľúč a chýbal mi špecializovaný obchod, nakoľko som nenašla firmy a obchody, ktoré by spĺňali moje požiadavky. Tak som sa rozhodla, ze si ho vytvorím sama. Nebudem hovoriť o histórii, ale poviem čo je teraz. Všetci zamestnanci sa snažia aby bol prístup individuálny a dokázali splniť aj požiadavky na náročnejšie darčeky. Mnoho ľudí chce obdarovať pekným a zaujímavým. Snažíme sa hľadať značky, ktoré sú hodnotné, nie sú prehnane drahé, cena má vypovedaciu hodnotu aj voči dizajnu. Snažíme sa aby bola predajňa malou galériou súčastného dizajnu a tak prinášame sem do Šale súčasné trendy a tiež sme obchodom, ktorý má to, čo inde v Šali nenájdu. Tak trochu vzdelávame ľudí v tejto oblasti.

Chodia k nám ľudia kvôli veľkému výberu tapiet, textílií, čo si dovolím povedať, že sme skutočne odborníci. Na predajni máme niekoľko tisíc vzoriek, okolo 120 katalógov tapiet a čo sa týka darčekov pre mužov a ženy, myslím si že máme veľký výber. Aj tu pracujeme s katalógmi a čo nemáme, tak objednáme a zabezpečíme.

Okrem toho tapetujeme na mieru, dodávame a inštalujeme bytový textil, rímske rolety, japonské steny. Ďalej u nás nájdete kvalitné sviečky, bytový textil, dizajnové vázy, úžitkovú keramiku a porcelán, originál obrazy alebo repliky. Tiež sa u nás nájde aj pár kusov nábytku, ak nám to naša kapacita priestoru dovolí. Napríklad sedací nábytok, ktorý si sami vyhotovujeme. Aj takto sa realizujú naše dizajnérky vo firme.

A individuálny prístup máme aj čo sa tyká dekorácii, aranžujeme kvetinové aranžmány na mieru, na konkrétne potreby klienta. K predajni patrí aj e-shop, keďže na predajni nevieme mať všetko a je to zaujímavé aj pre ľudí, ktorí nemajú čas chodiť po obchodoch.

5. Prečo si myslíš, že je dobré, ak si ľudia nechajú svoj domov, kanceláriu zariadiť odborníkom?

Lebo ja nie som doktor, ja sa liečiť neviem. Ludí vyčerpáva vyberať z takého veľkého množstva tovaru ktorý je na trhu, strácajú sa v tom, nevedia sa v tom zorientovať, vyčerpáva ich to, nebaví, a to ich aj chápem, lebo tak ako ja nikdy nebudem ekonómka ani doktorka. V podstate my tých ľudí vedieme a šetríme im čas.

Napríklad, chcete zariadiť jednu izbu, stojí vás to dve návštevy väčšieho mesta, obchodného centra, minimálne jednu hádku s partnerom a prídete domov vyčerpaní. S nami je to tak, že si dáme dve dvojhodinové sedenia s klientom pri káve, všetko si porozprávame, komunikujeme tiež elektronicky alebo iba elektronicky, a vtedy môžeme riešiť aj interiér, ktorý je na opačnom konci sveta. Máme aj takých klientov. Ja by som si v predajni nábytku nevedela vybrať nič. Nie preto, že by som chcela niekoho haniť, ale pre mňa je tam strašne veľa informácii nakope.

6. Máš nejakú pikošku s ktorou sa rada podelíš?

Pikošku? Je ich dosť, je pravdou keď sa niekedy nedarí ako by sa malo, niekedy proces práce vychádza veľmi komicky, ale vždy je snaha brat tie veci s humorom či už zo strany klienta alebo so strany nás. Lebo humor a úsmev je to najlepšie čo mohlo ľudstvo stretnúť a je to dôležitý prvok aj pri biznise. Pikošiek by sa našlo, ale to by som zachádzala do súkromia klientov a to nechcem.

7. Okrem rôznych koníčkov sa venuješ aj maľovaniu mandál, povedz nám niečo o nich.

V kreslení mandál som sa veľmi našla a teším sa že samotné mandaly si zas našli svojich klientov. Mandala je relax, nerobím ich prepočtami ani ničím, iba na energetickej úrovni, na emóciách, ktoré z toho človeka cítim, ako ho vnímam.

Nedávno sa mi podarilo realizovať mandalu pre klienta, ktorá sa integrovala do nábytku ako ozdobný prvok. Našla si svoje miesto v podsvietených sklenených dlažobných platniach v krásnej vínnej pivnici. Veľmi ma tešilo, že prišiel človek, ktorý ohodnotil niečo takéto.

Späť na Novinky